maandag 6 juli 2020

Samenvatting - De metamorfose van de terugblikoefening in de meditatie van het drievoudig menswezen is de bewustzijnsoorsprong, waaruit de verwezenlijking van de vrije hogeschool haar kracht put.

1.    De terugblikoefening laat de beoefenaar drieërlei omvattend wezenlijke vormgevingsoorsprongen voor de geest halen. Dit zijn drie vormen van het mens-zijn: de lichaamsmens, de vrijheids- en liefdesmens en de geestesmens. De lichaamsmens vormt op basis van de ontbindingsprocessen, die van zijn zintuig-zenuwstelsel uitgaan, de fysiologische voorwaarde van de vrijheid. De geestesmens vormt op basis van de vormgevingsprocessen, die van zijn wezens- en wereld scheppende krachten uitgaan, de geestelijke voorwaarde van de vrijheid. De vrijheid- en liefdesmens kan door twee vrijheid scheppende akten, die hij in ritmisch afwisselende verbinding met die beide bestaansvoorwaarden ontwikkelt, zich zijn eigen geestesgestalte in vrijheid scheppen. Want de ontbindende werkingen die van de lichaamsmens uitgaan, kunnen teruggedrongen worden: dit bewijst de opbouw van gestalten uit ongeordende waarnemingsstof, hetgeen de mens steeds onderbewust volbrengt en waarvan hij zich door zieleobservatie, introspectie bewust kan maken. De universele vormgevende krachten, die van de geestesmens uitgaan, kunnen door de individuele mens in de wezenswisseling “verikt” worden: dit bewijzen de bewustmakende akten van de begrips- en ideeënvorming die geen ontvangende maar een voortbrengende zijn. De beide vrijheid scheppende basisakten zijn enerzijds de terugdringings- en anderzijds de herenigingsakte. Zij getuigen van een innerlijke bron van activiteit van de individuele mens. Deze innerlijke bron van activiteit blijft onberoerd door de ontbindingsmacht van de lichaamsmens. Met het oog hierop wordt men van het geweten bewust dat van de voortdurende overwinbaarheid van de lichaamsmens en de onuitputtelijke verwerving van de geestesmens spreekt. De bron van het geweten is echter niet slechts mond maar ook oor: deze verneemt van de lichaamsmens, de eenzaamheidsbrenger, het woord: “Gij zijt gelijk de geest die gij begrijpt, niet mij”, en van de geestesmens, de heemwachter, het woord: “Waar twee of drie bijeen zijn in Mijn naam, daar ben Ik in hun midst.”

2.   De drie menselijke wezensoorsprongen en oorsprongswezens stemmen overeen met drie toestandsvormen van het menselijk bewustzijn: het algemeen, het individueel en het totaalbewustzijn. Een vrije hogeschool heeft tot taak deze wezensoorspronkelijke bewustzijnsvormen te beoefenen. Zij lost deze taak op doordat ze haar drie onderzoeksgebieden met de basisideeën daarvan onderbouwt en doordringt. Deze basisideeën zijn: 1. De vorming van een ontbindend-terugdringbaar stelsel als basisidee van de natuur; 2. De vorming van de in ritmisch ontplooiingsprocessen ontwikkelde uitdrukkingswereld als basisidee van een menskundige universeel-esthetica; 3. De representatie van het totaalbewustzijn in individuele verwezenlijkingsakten als basisidee van een cultuurwetenschappelijke cultuurkunde. In de drie mens- en wereldkundige basisideeën wordt de idee van een vrije hogeschool inzichtelijk.

3. Deze basisideeën stemmen met verwezenlijkende deugden overeen: de tolerante mensenvriendelijkheid, voor wie de wezenskern van elke mens als onaantastbaar geldt, de uitdrukking scheppende liefde voor het streven, die voor de bestaansbeheersing het ontstaan van een nieuwe wereldgestalte als doel stelt, de consequente trouw die een samenwerken alleen als een zodanige uit gemeenschappelijk bewustzijn kent die in het doortastende van de idee onderbouwd is.

4.  De terugblikoefening gaat in het doorlopen van de gedachtegang die zich daaruit ontwikkelt over in de meditatie van de vrijheids- en liefdesmens. Deze wordt zich in het ritme van zijn uitdrukking scheppende terugdringings- en verenigingsakten van de gevaren bewust die hij bij zijn toewijding aan de lichaams- en de geestesmens moet overwinnen, doordat hij ze in voorwaarden van zijn vrijheid transformeert. Deze metamorfose van de terugblikoefening in de meditatie van het drievoudig mensenwezen is de bewustzijnsoorsprong, waaruit de verwezenlijking van de vrije hogeschool haar kracht put.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten