Deze beschrijving en ontplooiing der beide machtigste vragen
van ons bestaan ontwikkelt twee verschillende vormen van menselijkheid, de
lichaamsmens en de geestesmens. Tussen deze twee mensenvormen verschijnt nu voor
onze ogen een derde mens, de liefdes- en vrijheidsmens, die verwezenlijkt wat
in beide andere vormen van zijn menselijkheid aangelegd en voorbereid is. Deze
individuele mens staat in het midden tussen beide andere verschijningsvormen
van zijn eigen menselijkheid. Als een als het ware middelmens is hij datgene
wezen dat vooruitblikt en terugblikt, voorloopt en terugloopt, zoals het hier
beschreven werd. Hij beweegt zich in een soort ritmische pendelslag tussen zijn
voorlopigheden en het eeuwigheidsgehalte van hun vormgevende machten. En in dit
ritme ontstaat hij zelf als het nieuwe wereldwezen, als de nieuwe door hem
hemzelf te verwezenlijken wereldgestalte. Daarmee valt ons oog op een derde
gebied van een waar hogeschoolsysteem. De grondslag van dit gebied moet het
ontstaan van de liefdes- en vrijheidsmens zijn in zijn ritme tussen lichaams-
en geestesmens. Dit onderzoeks- en onderwijsgebied behoort bij datgene wat men
normaliter psychologie noemt, die echter haar zingehalte alleen als
vrijheidswetenschappelijke uitdrukkingskunde kan verkrijgen. Want om aan
zichzelf, zijn omgeving en gemeenschapswereld alle uitdrukkingswijzen van zijn
handelen en gedrag de esthetische uitdrukkingswaarde van de vrijheid te geven
is ja de taak van deze mens van het midden. Daarom hoort bij dit onderzoeks- en
onderwijsgebied alle vormen van pedagogiek, want de pedagogiek kan alleen de
wegwijzer naar de ontplooiing van het eigen vrije uitdrukkingsvermogen van een
mens zijn. Hiertoe behoren ook de verschillende vormen van het kunstzinnig
scheppen en de kunstkennis alsmede het meest omvattend en grootste kunstzinnig
uitdrukkingsvermogen behoevend gebied, het sociaal-maatschappelijk leven. Het gebied van de ritmische
individualisering is het gebied van een universele vrijheidsesthetiek, de
aflossing van alle hatelijkheden van dwingende indrukking door de vrije en
bevrijdende schoonheid van menselijke wezensuitdrukking.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten